Niezbędne składniki odżywcze

 

Decydując się na dietę bezmięsną, konieczne staje się dostarczenie do organizmu białka dobrej jakości, łatwo przyswajalnego. Tego typu białko sprawdza się również doskonale w diecie alergików, którzy nie mogą spożywać białka pochodzenia zwierzęcego.

Walory odżywcze białka wegańskiego

białko wegańskieOdżywcze białko roślinne cieszy się również powodzeniem wśród sportowców oraz osób preferujących aktywny tryb życia. Produkty, które bogate są w białko roślinne to : zboża, orzechy, rośliny strączkowe. Jeżeli zapotrzebowanie na białko jest większe – np. w czasie wzmożonego wysiłku czy nasilonego stresu, warto dodatkowo uzupełnić codzienną dietę białkiem wysokiej wartości odżywczej. Białko wegańskie o takiej wysokiej wartości pozyskiwane jest najczęściej z grochu, soi, ryżu i konopi. Produkty te różnią się między sobą konkretnymi, uzupełniającymi właściwościami odżywczymi. Dla przykładu – białko grochu zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, jest też niskokaloryczne. Białko konopi – dobrze przyswajalne, jest znakomitym źródłem chlorofilu i wielu witamin. Warto zwrócić uwagę na białko z konopi, które korzystnie wpływa na odporność i siły witalne. Konopie jadalne zawierają również dużo kwasów tłuszczowych – omega-3, omega-6 i omega-9. Białko wegańskie w formie sproszkowanej można dodawać do różnych posiłków, koktajli i smoothies. Osoby bardziej zaangażowane w kuchnię wegańską, z udziałem takiego białka przygotowują różnego rodzaju przekąski i smakołyki.

Dieta wegańska nie musi być monotonna. Wręcz przeciwnie – jest smaczna, można ją urozmaicać na wiele sposobów. Funkcjonuje już wiele grup i portali internetowych, które promują zdrowy styl odżywiania, w tym również oparty na założeniach diety roślinnej. Warto samemu spróbować przepisów wegańskich.