Budowa koła zębatego

Twoje źródło informacji

Budowa koła zębatego

2 kwietnia 2019 Technologia 0

 

Przekładnia oraz sprzęgło czy pompa składają się z wielu elementów. Jednak najważniejszy element to ,,silnik napędzający” pracę wymienionych części, który sprawia, że każda z nich działa i wykonuje swoją pracę wydajnie, w krótkim czasie.

Działanie koła zębatego

koło zębateElementami czynnymi przekładni, sprzęgła i pompy zębatej jest koło zębate. Składa się ono z kilku podczęści takich jak piasta, wieniec zębaty czy łącznik, łączący wymienione powyżej elementy. Czasem ten ostatni nie występuje, ponieważ wieniec spełnia jednocześnie rolę piasty. Jednak dzieje się tak w kołach zębatych o małej liczbie zębów i małej średnicy. Działanie kół zębatych jest dosyć skomplikowane. Obracając się, dwa współpracujące ze sobą zęby ślizgają się po sobie i otaczają się wzajemnie. Występuje tak zwane toczenie. Są różne rodzaje kół zębatych. Jednym z nich jest tzw. koło o zarysie ewolwentowym, które stosuje się dla mechanizmów przekładni zębatych we wszystkich samochodach czy obrabiarkach. Są to elementy czynne pojazdu. Mają one swoje podstawowe parametry, używane do obliczania ich pracy. Są to: liczba zębów, która nie powinna być mniejsza niż minimalna określona przez Polską Normę, podziałka zęba i moduł zęba, obliczany z powyżej wymienionych parametrów. Ze względu na złożone zjawiska występujące podczas pracy kół zębatych, nie jest możliwe stworzenie optymalnej metody, pozwalającej na wyliczenie wytrzymałości zębów. Można to obecnie badać za pomocą programów komputerowych, jednak nie będą to oczywiście bardzo dokładne wyliczenia, gdyż każda maszyna inaczej pracuje.

Powyżej wymienione elementy wykorzystywane są w prawie wszystkich maszynach i urządzeniach mechanicznych. Oczywiście w tych, w które stosuje się do zmiany momentu obrotowego, prędkości kątowej czy kierunku.